GKK Blog Turları #32 || Kül || Kitap Yorumu





Kitabın Adı: Kül
Orijinal Adı: Ash
Yazarı: Shani Petroff & Darci Manley
Yayınevi: Novella Dinamik
Sayfa Sayısı: 464
*****
Arka Kapak

Kader önceden belirlendi. Yönetim tarafından sıkıca kontrol ediliyor. Değiştirilemez.

Madden Sumner bir Mor olarak doğdu. Sistemin en yüksek halkası. Kaderi Yediler Bakanı olmak. Dax halkanın alt tabanı olan Kül, bir Renksiz. Kaderinde gerçekleştirmesi gereken hiçbir şey yok. Buna rağmen hayatından vazgeçmiş değil. Statüsünün onu tanımlamasına izin vermeyecek. Dax ve Madden'ın yolları, özgürlüklerini kazanmak için verecekleri mücadelede hiç beklemedikleri bir şekilde birleşecek. Peki, kaderleri için savaşmaya gerçekten hazırlar mı?

Herkese merhaba :D İkinci yılımızın bitmesine çok az bir süre kala, 32. turumuzla sizlerleyiz. 
2 yıl... Ne çabuk geçti yıllar. Ve biz birlikte ne çok yol aldık. Bu iki yıl içinde aramızdan ayrılanlar ve aramıza katılanlar oldu; ama biz yine de hep harika bir ekip olduk :D Ayy duygulandım valla. Gezginler gelin buraya sarılacağım :')

Bu turda bir distopya ile karşınızdayız. Kül, klasik bir distopya aslında Bozulan bir dünya ve yepyeni bir toplum düzeni. Çoğunlukla liderlerin lehine bir düzen... Distopyaları bu yüzden seviyorum. Ütopyalar kadar, onlar da bize geleceğe dair bir bakış açısı veriyorlar; ama daha pesimistik ve belki de daha gerçekçi bir bakış açısı.

Avrupa tarihini öğrendikçe, okuduğum kitaplara daha farklı bir gözle bakmaya başladım. Şimdi her şeyi sebep ve sonuç ilişkisinde değerlendiriyorum. Günümüzde hepimizin etkisi altına alan sosyal kaygı kavramını sık sorguluyorum. Ve biz bu kitaplarda görüyoruz ki bu kavram gelecekte de bizi bırakmıyor. Aksine, devletler toplumları hayvan sürüleri gibi sınıflandırıyor ve biz de onlara pablonun köpeği gibi itaat ediyoruz. Bizi köleleri yapmak için tek ihtiyaç duydukları şey bir zil. 

Kül de bu sınıflandırma renklerle, insanların kaderlerine göre yapılmış. Bir grup insan topluma kaderlerinin ne olacağını söylüyor. Onları hayata geliş amaçlarına göre gruplara ayırıp, bu amaçların değerli ya da değersiz olduğunu söylüyor. Yani birileri yine tanrı görevini üstlenmeye kalkıyor. Ama toplumların sonunu getiren hep bu olmamış mıdır? Kibir. Bir çok imparatorluğu yıkan şey budur ve bu, görünüşe göre yüzyıllarca daha değişmeyecek.


Bu kitapta en çok sevdiğim şey, toplumu düzeltecek kişilerin sırılsıklam aşık bir çift yerine, birbirinden farklı iki kız ve onların arkadaşlığı olması. En başta hiç iyi anlaşamasalar da en üst seviye, yani mor olan Madden ve en alt seviye yani bir kül olan Dax'in kaderi bir şekilde kesişiyor. Devrimi bir kül ve bir mor birlikte gerçekleştirecek. Bence bu çok önemli bir şey. Bu bize toplumda herkesin eşit olduğunu anlatan önemli bir özellik bana kalırsa. Zenginle fakir, bir Müslüman le bir Hristiyan ya da bir beyaz ve bir zenci birlikte çalışabilir ve mucizeler yaratabilir. Bir mor ve bir külde, kaderleri ne kadar farklı olursa olsun, birlikte dünyayı kurtarabilir.

Aslında bunlar çok fazla eleştiri dersi almanın zararları. Her okuduğum şeyde derin bir anlam, bir metafor ya da onun gibi başka şeyler arıyorum :D Dizi izlerken bile insanların sözlerinden söz sanatlarını anlamaya başladım. Finaller bitse de normal dönsem :P

Kitabın konusu hakkında çok konuşmayacağım. Nedense artık yorumlarımda konudan bahsetmekten hoşlanmıyorum. Belki de dönemlik bir şeydir :D

Kitapla ilgili son sözlerim, içeriğiyle ilgili. İnsanların kaderlerini nasıl aldığıyla ilgili kısmı anlamakta baya bir zorlandım. Hatta gezginlerin başını baya bir şişirdim. Biraz daha açık anlatılabilirmiş.
 Bir de, benim son zamanlarda okumaktan hoşlandığım bir kaç çevirmen var. Tuğba Özkat'ta bunlardan biri. Genelde çevirdiği kitapları çok severim ama bu kitabın çevirisi ve ben bir türlü anlaşamadık. Neden bilmiyorum. Çok kötü değildi ama anlayamadığım bir şekilde ısınamadım çeviriye. Oldukça şaşırdım bu duruma çünkü dediğim gibi bu çevirmenin işlerini severim.

Kitap gayet güzeldi ama. Distopya severler için önerebileceğim, hoş bir kitaptı :D Umarım siz de seversiniz :*






Okur Yazar

Kitap delisi, blogger... Hem okur hem yazar. 1995 doğumlu, İngiliz Dili ve Edebiyatı öğrencisi.